PILIES FESTIVALIS-2008

 

PILIES FESTIVALIS skirtas Lietuvos valstybingumo (Mindaugo karūnavimo) dienai. Tai yra tąsa tai progai skirtų renginių kitose Lietuvos istorinėse sostinėse – Kernavėje ir Trakuose, papildantis juos naujomis formomis ir praplečiantis visuomenės pažinumo ribas. Pilies festivalis Vilniuje pristato atkuriamų Lietuvos valdovų rūmų XVI – XVII a. renesanso ir baroko materialinę ir dvasinę kultūrą.

PILIES FESTIVALIO organizatoriai siekia supažindinti visuomenę su pagrindiniu Lietuvos valstybės istoriniu centru – Vilniaus pilimis ir Lietuvos valdovo dvaro materialinės ir dvasinės kultūros paveldu bei jo atkūrimo galimybėmis.

PILIES FESTIVALIO ženklas atspindi materialinės ir dvasinės kultūros paveldo simbiozę. Jis sukurtas pagal Vilniuje, Radvilos Juodojo rūmų vietoje, archeologinių tyrimų metu surastą koklį, kuriame vaizduojami grojantys angeliukai. Koklis – XVI a. žmogaus rankų meistriškumo pavyzdys, o jame pavaizduoti muzikantai – dvaro muzikinės kultūros atspindys. Ženklą sukūrė dailininkas Gediminas Markauskas

Festivalio sudėtinės dalys:

PILIES FESTIVALIS susideda iš muzikinės koncertinės dalies, kuri pristato renesanso ir baroko muzikinę kultūrą: rūmuose gyvavusių senosios muzikos kapelų instrumentinę muziką, šokius, operą, vokalinės ir instrumentinės muzikos solo atlikėjus, vėliavininkų, karių pasirodymus, rūmų ceremonialą.
Šiame festivalyje dalyvauja Lietuvos senosios muzikos ansambliai „Banchetto musicale“, „Festa Cortese“, "Lirum", "Canti in Festa" bei svečiai iš Lenkijos - senosios muzikos anasamblis „Floripari“. Teatrinį – commedia dell‘ arte – meną pristato moksleivių scenos meno kolektyvas „Žodžio judesys“.

 

Antroji PILIES FESTIVALIO dalis – amatų mugė, pristatanti renesanso ir ankstyvojo baroko laikų dvaro materialinę kultūrą, atkuriamą šiuolaikinių meistrų: kalvių, juvelyrų, puodžių, stiklių, audėjų, siuvėjų, odininkų, batsiuvių, knygrišių ir kt. Renesanso laikais Vilnius buvo vienas iš svarbiausių ne tik LDK, bet ir Europos šalių amatų centras – aukšto lygio meistrų, globojamų didžiojo kunigaikščio, miestas.

 

Trečioji dalis – Lietuvos valdovo dvaro virtuvės ypatumai.

PILIES FESTIVALIO-2008
PROGRAMA

Liepos 4 d., penktadienis

12-13 val. Festivalio šauklys (aktorius Darius Rakauskas) karieta darda per senamiestį

18 val. Šv. Ignoto bažnyčia (Šv. Ignoto 6)
Festivalio atidarymas
Itališki madrigalai ir instrumentinės kanconos Abiejų Tautų Respublikos valdovų dvare.
Dalyvauja choras „Brevis“ (vad. Gintautas Venislovas) ir konsortas (vad. Darius Stabinskas)

Liepos 5 d., šeštadienis

11-19 val. Teatro, muzikos ir kino muziejaus kiemas (Vilniaus 41)
Meistrų ir muzikantų miestas
Dalyvauja:
aktorius Darius Rakauskas,
Vilniaus amatininkų klubas „Dvaro meistrai“
Senosios muzikos kolektyvai: „Banchetto musicale“, „Festa Cortese“, „Lirum“, „Canto in festa“;
Commedia dell‘ arte trupė – Vilniaus Abraomo Kulviečio vidurinės mokyklos scenos meno studija „Žodžio judesys.
Girdėsite Rensanso poeziją;
Galėsite išmokti senovinių šokių;
Aukcione įsigysite renesanso stiliaus meno šedevrą.

17:30 val. Teatro, muzikos ir kino muziejaus kiemas (Vilniaus 41)
Senosios muzikos ansamblio „Floripari“ (Lenkija) koncertas „Kelionė po XVI-XVII a. Europos dvarus“.

Liepos 6 d., sekmadienis

10-16 val. Teatro, muzikos ir kino muziejaus kiemas (Vilniaus 41)
Meistrų ir muzikantų miestas (Teatro, muzikos ir kino muziejaus kiemas, Vilniaus 41)
Dalyvauja:
aktorius Darius Rakauskas,
Vilniaus amatininkų klubas „Dvaro meistrai“
Senosios muzikos kolektyvai: „Banchetto musicale“, „Festa Cortese“, „Lirum“, „Canto in festa“;
Commedia dell‘ arte trupė – Vilniaus Abraomo Kulviečio vidurinės mokyklos scenos meno studija „Žodžio judesys.
Girdėsite Rensanso poeziją;
Galėsite išmokti senovinių šokių;
Dalyvaudami aukcione įsigysite renesanso stiliaus meno šedevrą.

14 val. Katedros a.
Valdovų rūmų atkūrėjų pagerbimo ceremonija.

16 val. Taikomosios dailės muziejus (Arsenalo 3a)
Atkurtiems LDK valdovų rūmams įsigytų ir dovanotų vertybių ekspozicijos pristatymas

17:30 val. Taikomosios dailės muziejus (Arsenalo 3a)
Festivalio uždarymas
Senosios muzikos ansamblio „Floripari“ (Lenkija) koncertas „Karališkasis Jogailaičių dvaras – viena gyvenimo dienų“.

Režisierė Vilija Niauronytė
Dailininkai Gediminas Markauskas ir Alfredas Mickus
Kostiumų ir scenografijos dailininkė Ramutė Baltrūnienė
Vedėjas Darius Rakauskas

PILIES FESTIVALIO-2008 DRAUGOVĖ

Festivalio organizatorius
VšĮ „Vita antiqua“

Partneriai
VšĮ „Banchetto musicale“
Teatro, muzikos ir kino muziejus
Pilių tyrimo centras „Lietuvos pilys“
Lietuvos dailės muziejus

Rėmėjai
LR Kultūros ministerija
Lietuvos tūkstantmečio minėjimo direkcija prie LR Prezidento kanceliarijos
LR kultūros rėmimo fondas
Vilniaus miesto savivaldybė
Valdovų rūmų paramos fondas

PILIES FESTIVALIO-2008 DALYVIAI

„Brevis“ susibūrė 1990 m. Nuo 1993 m. jam pradėjo vadovauti Gintautas Venislovas. Chore dainuoja 30 dainininkų, daugiausia buvę arba dabartiniai Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studentai.
1996 m. „Brevis“ tapo absoliučiu nugalėtoju ir iškovojo Didįjį prizą Slovėnijoje vykusiame konkurse, o G. Venislovui buvo įteiktas geriausio konkurso dirigento prizas. Vėliau per kelerius metus „Brevis“ laimėjo pirmąsias vietas įvairiuose tarptautiniuose chorų konkursuose, o 2003 m. Prancūzijoje buvo apdovanotas Europos Didžiuoju prizu – mėgėjų chorams Europoje skiriamu aukščiausiu apdovanojimu.
Choras pelnė didžiulį pripažinimą ir Lietuvoje: 1998 m. jis tapo absoliučiu Antrosios pasaulio lietuvių dainų šventės chorų konkurso nugalėtoju. Kolektyvas pelnė ir kelis specialius apdovanojimus, o jo vadovas G. Venislovas – geriausio konkurso dirigento titulą.

 

Ansamblį „Banchetto musicale“ („Muzikinė puota“) 1986 m. subūrė ir iki šiol jam vadovauja Jūratė Mikiškaitė-Vičienė. Tai buvo pirmasis Lietuvoje kolektyvas, pasiryžęs atkurti autentišką senųjų amžių dvasią, LDK ir kitų Vakarų Europos kraštų renesanso kultūros palikimą. Ansamblio nariai groja autentiškų instrumentų kopijomis, su „Banchetto musicale“ bendradarbiauja solistai Nora Petročenko, Edita Bagdonaitė, Nerijus Masevičius, choras „Aidija“.
Teatralizuotų ansamblio programų pagrindu nuo pat veiklos pradžios buvo pasirinkti šokiai. Su „BAnchetto musicale“ dirbo garsiausi istorinių šokių aprašymų tyrinėtojai ir choreografai: Barbara Sparti (Italija), Lieven Baert (Belgija), Jane Gingell (D.Britanija) bei kiti. Dabar jau dviejų kartų šokėjų grupei vadovauja Virginija Gaudiešiūtė-Jašinskienė.
„Banchetto musicale“ dalyvavo įvairiuose tarptautiniuose renginiuose. Koncertavo ne tik Latvijoje, Estijoje, Baltarusijoje, bet ir Vengrijoje, Čekijoje, Slovakijoje, Suomijoje, Norvegijoje, Belgijoje, Liuksemburge, daugelyje Vokietijos miestų, pasirodė keliose Sankt-Peterburgo rūmų salėse, dalyvavo senosios muzikos festivaliuose Maskvoje.
Lietuvoje pagrindinėmis koncertų vietomis tapo Trakų pilis, buvę Žemutinės pilies požemiai, istorinės Vilniaus bei kitų miestų vietos. Lietuvos televizija ir „Banchetto musicale“ sukūrė 8 teatralizuotus koncertus, įrašė kūrinių Lietuvos radijui.
Pastaraisiais metais „Banchetto musicale“ programos išsiplėtė nuo XIV-ojo amžiaus iki XIX-ojo pradžios. 2007 m. ansamblio šokėjai dalyvavo italų 4 dalių TV filmo „Karas ir taika“ filmavimuose.

 

„Festa Cortese“ – tai vienas iš nedaugelio senosios muzikos ir šokių ansamblių Lietuvoje propaguojantis senosios Europos kultūrinę dvasią. Kolektyvo koncertinės, teatralizuotos programos žavi autentiškumu ir originalumu. Projektai kuriami remiantis istoriniais, ikonografiniais šaltiniais bei autentiškais šokių traktatais. Programą, atliekamą kartu su vokaline grupe „Canto in Festa“, sudaro XV – XVII a. šokiai, daina, muzika ir poezija. Šiuo šokio ir muzikos projektu siekiama parodyti šokio ir muzikos vystymąsi per tris amžius. Žiūrovai bus supažindinami su svarbiausiais istoriniais faktais, kurie lėmė šokių įvairumą ir jo grožį, fechtavimosi ir flirto meną.
Programą paįvairins autentiški šokėjų kostiumai skirti kiekvienam amžiui, kurie taip pat atskleidžia trijų amžių savitumą.

Ankstyvasis Renesansas
XVa. formuojasi miestų kultūra, atidaromi pirmieji universitetai. Šlovinamas riteris. Riteriai bei dvariškai lavina ištvermę, mokosi gražios laikysenos ir eisenos. Vakarais rūmų damos ir kavalieriai pramogaudavo rengdami disputus, muzikuodami ir šokdami. Pirmieji šokio mokytojai – metrai pasirodė XV a. pabaigoje. Jie mokino dvariškį gražios laikysenos bei šokio. Žinomiausi to meto metrai Ebreo Guglielmo, Domenico da Piacenza ir Antonio Cornazano, kurie paliko mums šokių aprašymus, pagal kuriuos šiandien mes galime atlikti tokius šokius, kaip „Rostiboli Gioioso“, „Gelosia“, „Voltate in cą Rosina“ ir kt.

 

Renesansas
XVI a. žmogus siekė būti visapusiškai tobulas taip pat ir šokyje atsispindi šis tobulumas. Kiekviena kūno dalis turėjo nepaprastai gracingai judėti. Tuo metu muzikantams ir šokėjams buvo pabrėžiami du reikalavimai: improvizacija ir variacija. Svarbi ir simetrija. Tai atsispindi lėtuose šokiuose.
Pavana, Galiarda – pagrindiniai šokiai renesansiniame šokio repertuare. Dvariškiai privalėjo mokėti šokti Galiardą, nes tai buvo vikrumo ir energingumo simbolis. Il Canario – ritmiškas šokis charakteringais kojų išmušimais kilęs iš ispanų flamenko ir buvo populiarus iki XVII a. La Volta – ekstravagantiškiausias šokis, kurį XVI a. pabaigoje popiežius buvo uždraudęs kaip nepadorų šokį.

 

Barokas
XVII a. – prabangos, pompastiškumo amžius. Šiame amžiuje gimsta profesionalus teatras su savo mašinerija ir sceniniais kostiumais. Šokis taip pat tampa pakankamai teatralizuotu, vadinamu “baletu”. Vyravo tokie šokiai, kaip Menuetas, Sarabanda, Gavotas.

 

"Lirum"

„Lirum“ ir "Canto in Festa" - tai senosios vokalinės muzikos ansambliai. Ansamblių vadovė – Auksė Stankevičienė. Ansambliuose dainuoja resančios ir buvusios Balio Dvariono muzikos mokyklos moksleivės. Ansamblių epertuarą sudaro renesanso ir ankstyvojo baroko vokaliniai pasaulietiniai kūriniai, skambėję tuometiniuose Europos ir Lietuvos didikų dvaruose. Dainos atliekamos a cappella senosiomis italų, prancūzų, ispanų ir anglų kalbomis. Viduramžiškos muzikos autentiškumą pabrėžia ir ansamblio kostiumai, atkurti pagal to meto piešinius bei ikonografiją. Ansambliai koncertuoja istoriniuose Lietuvos dvaruose, bei įvairiose koncertų salėse, reprezentacinuose renginiuose. Tai vieninteliai Lietuvoje ansambliai, atliekantys vokalinę viduramžių muziką, sėkmingai bendradarbiaujantys su kitais senosios muzikos kolektyvais: “Flautino”, “Puelli Vilnensis”, “Festa Cortese”, “Alta Danza”. Rengiami bendri projektai, teatralizuoti pasirodymai.

"Canto in Festa"

 

 

„Žodžio judesys“ - Vilniaus Abraomo Kulviečio vidurinės mokyklos scenos meno studija, kurią pamėgo vyresniųjų klasių moksleiviai, vadovauja profesionali režisierė Vilija Niauronytė. „Žodžio judesio“ stiprybė – universalūs kalbantys aktoriai, ir čia atsiskleidžia kiekvieno jų savita, išskirtinė, plačių interesų asmenybė.
Įsiliedami į atgyjantį Vilniaus renesansą, jaunieji aktoriai mėgina įsivaizduoti pirmą teatro profesionalų – italų commedia dell‘ arte aktorių – dalią, kartu persikūnydami į tolimųjų kolegų kurtus gerai pasaulyje žinomus personažus: Pantalonę Skapiną, Arlekiną, Kolombiną ir kitus.


 

Vilniaus amatininkų klubas „Dvaro meistrai“ – tai bendraminčiai, kuriuos suvienijo pirmasis „Pilies festivalis“ ir Renesanso kultūros atgaivinimo idėja. Visi meistrai aukštos kvalifikacijos, tikri savo amato žinovai. Nuo kitų Vilniaus amatų cechų ir gildijų jie skiriasi tuo, kad nėra vienos kurios profesijos atstovai, tai – jungtinė skirtingų profesijų amatininkų grupė, tarsi skirta valdovo dvarui aptarnauti. Tai akstinas siekti profesinio tobulumo, ne tik atkuriant Valdovų rūmų radinių analogijas, bet ir studijuojant mokslinę literatūrą, vartant senovinio meno albumus.



 

 

 

SUSTABDYTOS PILIES FESTIVALIO-2008 AKIMIRKOS

(nuotraukos Ramunės Steponavičiūtės, Viktorijos Macijauskaitės ir Ramutės Baltrūnienės)

 

 

Festivalio šauklys (akt. Darius Rakauskas)

 

MUZIKA

 

DAINOS

 

 

ŠOKIAI

 

 

 

 

 

 

 

TEATRAS

 

 

MEISTRAI IR JŲ DIRBINIAI